Ryż – poza tym, że jest po prostu pożywieniem, silnie wspomaga trawienie. Przygotowane z ryżu congee łagodzi trawienie i doskonale nadają się do generowania płynów ciała, wspomagając w ten sposób budowę krwi i hormonów. Do przygotowania congee wybierz brązowy ryż, aby usunąć stagnację i zaparcia lub biały ryż. Jest on często odrzucany, co jest błędem. Jest to najbardziej kojące ziarno i pomaga wzmocnić trawienie i przyswajanie oraz ustabilizować biegunkę. Ryż długoziarnisty jest najbezpieczniejszym wyborem.

Congee jest lekkostrawne, co oznacza, że ​​ciało może z łatwością wykorzystać jego energię oraz zbudować siłę i witalność. Łatwo trawione jedzenie jest ważne, ponieważ jeśli go nie strawisz, twoje ciało nie będzie mogło go wykorzystać. Wartość odżywcza surowego warzywa jest wyższa niż ugotowanego, ale gotowane warzywo jest łatwiejsze do strawienia, zwiększając w ten sposób jego wkład żywieniowy dla organizmu, dzięki czemu jest bardziej pożywny.

Congee ryżowe służy do karmienia niemowląt, gdy mleko z piersi jest niedostępne, a także jako pierwszy wprowadzony pokarm. Kleik ryżowy staje się pokarmem podstawowym, gdy niemowlę zaczyna jeść stałe pokarmy. U osób starszych stosuje się go w celu powrotu do zdrowia po chorobie oraz utrzymania zdrowia 

Właściwa funkcja układu trawiennego określa stan zdrowia teraz i w przyszłości. Funkcja trawienna wskazuje na funkcję układu odpornościowego. Dlatego gdy występują alergie i choroby autoimmunologiczne, jest to znak, że występuje problem z trawieniem. Choroby serca, cukrzyca i wysoki poziom cholesterolu świadczą o złym funkcjonowaniu układu trawiennego.

Kleik ryżowy jest zdrowy, łatwy do zrobienia i niedrogi, co ułatwia utrzymanie go w diecie.

Część ryżu gotuję z 8-10 częściami wody, na małym ogniu. Trzeba pilnować, aby ziarna nie przywarły do ​​dna garnka. W razie potrzeby dodaj gorącą wodę, aby uzyskać odpowiednią konsystencję, czyli mleczną wodę z dostrzegalnymi, ugotowanymi ziarnami ryżu.

Congee jest często podawane z innymi produktami. Zacznij od prostych dodatków, które wybieramy wedle potrzeby, smaku, sezonowości. Ogranicza nas tylko wyobraźnia. Dodatki nie powinny przytłaczać potrawy. Warzywa dodajemy do kleiku przed końcem gotowania, aby je zmiękczyć, ale nie rozgotować całkowicie. Niektóre przepisy wymagają dodatku fasoli lub innych zbóż. Gotuję je po uprzednim namoczeniu razem z ryżem. Tak samo używam ziół. 

Można wzbogacić właściwości termiczne, smakowe i lecznicze congee poprzez dodanie do wywaru potrzebnych w danym momencie warzyw, mięs, nasion, ziół kulinarnych lub medycznych.

Możliwe dodatki to:

Cebula dymka – usuwa Śluz, otwiera zatoki i płuca, łagodzi przeziębienie, leczy biegunkę. Stosuj w przypadku alergii i przewlekłych problemów ze Śluzem.

Czarny pieprz – usuwa gazy, zalecany przy bólach jelitowych z Zimna, silnie ogrzewa.

Fasolka adzuki – działa nie moczopędne, leczy obrzęki, artretyzm, idealna na dnę moczanową.

Fasolka mung – działa ochładzająco, szczególnie w czasie letnich upałów, obniża temperatutrę ciała w stanach gorączkowych.

Fenkuł (koper włoski) – wspomaga trawienie, łagodzi niestrawności żołądkowe, usuwa gazy, leczy przepuklinę. Doskonały do ​​pobudzania trawienia i apetytu.

Gorczyca – ogrzewa, usuwa zastój lub nagromadzenie pożywienia w żołądku. 

Grzyby – wzmacniają odporność i usuwają zastoje Krwi. 

Imbir świeży [Sheng Jiang] – ogrzewa wnętrze, wzmacnia trawienie, leczy biegunki, wymioty, nudności.

Jajka – wzmacniają, Krew, regenerują, silnie odżywiają.   

Kasztan jadalny – wzmacnia Nerki, kolana lędźwie, przydatny w leczeniu krwawień.  

Liście mniszka – usuwają objawy Goraca, detoksykują, zmniejszają ropnie i rozpraszają nagromadzenia.   

Łzawica ogrodowa [Yi Yi Ren] – wzmacnia Śledzionę, usuwa Wilgoć,  leczy syndrom Bi. 

Marchewka – dobra w przypadku przewlekłej niestrawności i biegunki, eliminuje zaparcia.  

Nasiona sezamu – nawilżają jelita, leczą reumatyzm.   

Pestki moreli [Xing Ren] – zalecane w przypadku kaszlu, świszczenia, zadyszki. Leczą delikatnie obrzęk. Nawilżają jelita, zmniejszają zaparcia. Xing Ren jest toksyczne, ale tylko skórka i czubek. W zielarni kupujcie Xing Ren tylko odpowiednio przygotowane! Bez skórki i zarodka. 

Pory – ogrzewają i tonizują trawienie, leczą także przewlekłą biegunkę. 

Portulaka warzywna – usuwa toksyny, zalecana przy leczeniu reumatyzmu i obrzęków. 

Rosół drobiowy lub z baraniny – zalecany osobom chorującym przewlekle, rekonwalescentom. 

Rosół z kaczki lub karpia – Zmniejsza obrzęki i opuchliznę. 

Rzodkiew – stymuluje trawienie, rozluźnia przeponę, leczy wrzody, GERD,  pomocna w leczeniu alergii. 

Rzodkiewki marynowane – korzystnie działają na trawienie i wzmacniają Krew.

Seler naciowy – obniża ciśnienie.

Szpinak – harmonizuje i nawilża organy wewnetrzne, działa uspokajająco. 

Tasznik pospolity – rozświetla oczy, wpływa korzystnie na wątrobę.  

Wątróbka – wzmacnia krew, leczy schorzenia Wątroby.  

Ziarna maku – hamują wymioty, wpływają korzystnie na jelito grube.

Pin It on Pinterest

Share This