W pracy, bądź w szkole spędzamy długie godziny, które wymagają naszej uwagi i energii. Pomijamy posiłki, źle jemy i angażujemy umysł i ciało do ich granic możliwości, zagłuszając sygnały biegnące z ciała jeszcze jedną kawą, energetykiem, tabletką przeciwbólową, nasenną, uspokajającą.

Często osoby z niedoborem Krwi, nadmiernie troszczą się o innych, zapominając o sobie, w perspektywie czasu skutkuje to wieloma konsekwencjami zdrowotnymi. Jest to typowy syndrom “kobiecy” – idealna matka, pracownik/pracodawca, przyjaciółka, wszystko zrobi, o wszystkich zadba….jak długo tak się da? Nie namawiam was abyście przestały dbać o rodzinę, dom i relacje ale wszystko w odpowiednich proporcjach, na tyle, na  ile mamy możliwości. Ten syndrom często także jest spotykany u przepracowanych mężczyzn, zestresowanych, źle się odżywiających, przewlekle schorowanych.  Jeśli nie zadbamy o siebie to nie będziemy mieć siły o dbanie o innych, a nawet możemy stać się dla nich obciążeniem, czy tego chcemy, czasami warto zmienić sposób myślenia. Co proponuję aby odżywić Krew i powrócić do zdrowia/równowagi?

 PLAN DZIAŁANIA

I. Odpowiednie dbanie o siebie.

Ważne jest zastosowanie sposobu odżywiania, który był opisany tutaj. Mamy tendencje do szukania skomplikowanych rozwiązań a najczęściej najprostsze są najbardziej skuteczne, tylko trzeba je wdrożyć w życie. Zrozum, że jedzenie jest przyjemnością, ale także paliwem i traktuj je jako takie. Przejadanie się, jedzenie zbyt szybko, nieuważnie lub jedzenie nieregularnie powodują problemy w Śledzionie. Możesz wesprzeć swoją Śledziona przez cieszenie się swoim jedzeniem, regularne posiłki w spokojnym otoczeniu, jedzenie wolniej, różnorodnie, świeżo, sezonowo. Jedzenie przetworzone jest złe! Staraj się zachować równowagę – nie dopuść do zjedzenia zbyt dużej ilości jedzenia. Zbyt dużo mięsa osłabi Śledzionę i nie będziemy w stanie strawić tego, co jemy. Zbyt wiele ziaren może powodować zawilgocenie. Nieprawidłowo stosowany wegetarianizm/weganizm też źle wpływa na Krew. Różnorodność i równowaga są kluczowe.

II. Praca nad nawykami, które nam szkodzą. Przyczyny były opisane tu.

  • Jeżeli stwierdzamy, że naszym największym problemem jest ciągłe zamartwianie się to postarajmy się mieć tego świadomość i nad tym pracować. Jednocześnie jak wzmocnimy Śledzionę odpowiednią dietą to przestaniemy się zamartwiać, tak działa medycyna chińska:).
  • Jeżeli jesteśmy przepracowani to trzeba również podjąć jakieś kroki zaradcze, popracować nad wydajnością, ograniczyć zbędne obowiązki, planować/zarządzać czasem. Znaleźć równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym. Dzielić się obowiązkami. Aktywnie szukać rozwiązań, tylko w taki sposób można coś zmienić. Wykończyć się jest bardzo prosto, nie dać się wykończyć to sztuka:).
  • Problemy emocjonalne spróbować rozwiązać współpracując ze specjalistami.
  • Sport bardzo pomaga w usuwaniu Wilgoci i zastojów Qi, które mogą być przyczyną niedoboru Krwi, ale za dużo intensywnego sportu powoduje nadmierną utratę płynów ciała, która skutkuje syndromem niedoboru Krwi. Jak do intensywnego sportu dodamy jeszcze saunę to problemy gwarantowane. Ruch jak najbardziej wskazany, ale odpowiedni do konstytucji, wieku, płci.
  • Staraj się dobrze spać. Spraw, by właściwe godziny snu były przestrzegane – polecam zasypiać najpóźniej przed 23.00 (lepiej o 22.00:). Używaj swojego łóżka do spania, nie pracuj, nie ucz się, nie oglądaj telewizji. 

 III. Jak Jeść

  • Spożywać potrawy łagodne, o naturalnym smaku. Należy unikać skomplikowanych dań i złożonych połączeń smakowych.
  • Unikać surowego jedzenia.
  • Spożywać często zupy.
  • Spożywać tylko produkty naturalne (nie używamy mikrofali, konserw, mrożonek, żywności konserwowanej chemicznie, np. siarkowanej).
  • Jeść mniej, ale regularnie. Jemy do 70-80% wielkości żołądka, odchodzimy od stołu w momencie, kiedy jeszcze jesteśmy w stanie coś zjeść:).
  • Starannie przeżuwać pokarm, nie połykać niepogryzionego jedzenia
  • 2-3 razy dziennie spożywać ciepłe gotowane pożywienie.
  • Nie należy jeść po 18-19 godzinie, nie przejadać się wieczorem.
  • Suplementacja,  mimo, że nie jestem jej zwolenniczką, w początkowym etapie może pomóc, ale nie rozwiąże przyczyny problemu. 

 IV. Co jeść – produkty zalecane szczególnie. Produkty czerwone w kolorze szczególnie polecane.

Zboża: owies, amarantus, ryż brązowy, basmati, ryże długoziarniste (ryż do risotto i sushi tak , jeżeli przyczyna niedoboru krwi jest niedobór płynów), orkisz, komosa ryżowa.

Warzywa: buraki, kapusta czerwona, marchew, szpinak, fenkuł, fasolka szparagowa, brokuły, roszponka, kiełki, pomidory, pietruszka korzeniowa, naciowa, cukinia, bakłażan, bataty, ziemniaki, dynia , kapusta, zielone warzywa liściaste (zalecenia dotyczące wiosennego odżywiania są idealne).

Grzyby: grzyby leśne, boczniaki, shiitake, mun.

Owoce: dojrzałe! Sezonowe owoce jagodowe – porzeczki, maliny, borówki, słodkie jabłka (kompot, pieczone, mus), morele, daktyle, figa, czereśnia, gruszki, śliwki – w formie kompotów najlepiej, suszone owoce ekologiczne, liczi, winogrona szczególnie czerwone, owoce longan (suszone), goji, granaty.

Suszone owoce i orzechy: sezam, nasiona słonecznika, figi , daktyle, rodzynki.

Rośliny strączkowe:  soczewica, ciecierzyca, czarna fasola, fasola Kidney, bób.

Mięsa i jaja:  kurczak (zwłaszcza długo gotowany rosół), kaczka, wątróbka drobiowa, wołowina (bulion wołowy, gulasze warzywno-mięsne z imbirem lub na winie). Wątróbka cieląca, wołowa– eko! Bardzo dobre jest mięso z przepiórki (rosół szczególnie), żółtka jajek. Mięso warto wybrać z chowu zbliżonego do naturalnego.

Ryby: karp!, węgorz, kalmary, ośmiornice, zupy rybne.

Przyprawy: ostrożnie w umiarkowanych ilościach ale regularnie, raczej zioła zielone, świeże: pietruszka, koperek, bazylia, oregano, majeranek. Kminek, koper włoski – poprawiają pracę śledziony.

Środki słodzące: syrop klonowy, słód jęczmienny, miód niepasteryzowany, rodzynki, melasa.

Napoje: sok z buraków, sok marchwiowy, sok pomidorowy, sok z czerwonych winogron, kompoty owocowe z przyprawami (Da Zao – chiński daktyl, owoce goji), herbaty koloru czerwonego – dzika róża, głóg, hibiskus (jak nie ma objawów Zimna). Czerwone wino w umiarkowanych ilościach.

Tłuszcze: masło klarowane, oliwa z oliwek.              

Produkty niezalecane przy syndromie niedoboru Krwi:

Unikamy pokarmów Wilgociotwórczych, Zimnych i Gorących. Równowaga jest kluczem do sukcesu. Szczególne szkodzą:

  • potrawy surowe
  • smak gorzki gorący i ciepły (kawa, czarna herbata)
  • smak ostry gorący i ciepły (pikantne przyprawy, alkohol, czosnek, cebula, pieprz czarny)
  • ocet spirytusowy (dopuszczalny ale w minimalnych ilościach ocet balsamiczny, ocet z czerwonego wina (dla osób z Zimnem) lub ocet z białego wina (dla osób z Gorącem)
  • nabiał mleczny, zwłaszcza produkty fermentowane (kefiry, jogurty, twarogi)
  • słodycze,

 V. Coś dla siebie

 Działania, które relaksują i uspokajają będą wspierały odżywianie i regenerację Krwi. Medytacja, delikatna joga, Tai chi lub Qi Gong. Odpowiedni odpoczynek, gotowanie (ale dla przyjemności a nie z obowiązku:), czytanie, słuchanie muzyki, spacery są świetnym rozwiązaniem. Naucz się wyrażać to, czego potrzebujesz. Nie wstydź się prosić o pomoc. Jak występują niedobory Krwi, to nie mamy siły i wystarczającej energii. Jedziemy na rezerwie, trzeba zatankować:). Jak się zregenerujemy, to siła powróci i nie będziemy musieli prosić o pomoc. Proste.

Efekty leczenia są widoczne zazwyczaj po 4-6 miesiącach, jak wdrożymy akupunkturę lub/i ziołolecznictwo to wcześniej, ten syndrom wymaga cierpliwości. 

Pin It on Pinterest

Share This