Integracja sportu i medycyny

W Chinach mamy powiedzenie „Prawdziwa wiedza pochodzi z praktyki”. Dzięki praktyce qigongu możemy osiągnąć różne zrozumienie wielu tajemnic dotyczących naszego ciała i powiązanych z nim teorii medycyny chińskiej.

„Tihui” (docenić) często wspominamy, że rozumiemy nasz umysł dzięki wrażeniom z ciała. 

„Juewu” (przebudzenie) jest realizacją pewnej prawdy poprzez fizyczne wrażenia.

Wiele teorii medycyny chińskiej i qigongu pochodzą z ciała.

Stąd starożytni Chińczycy mawiali „Obserwuj rzeczy te co są daleko a wybierz te, które są blisko”.

Wiele teorii jest podsumowaniem tego co osiągamy poprzez nieustanną destylację naszego ciała i pewnych odczuć pochodzących z jego wnętrza. Dodatkowo mocno przyczyniają się do poznania fundamentalnych teorii medycyny chińskiej. 

Ważny na przykład ćwiczenie z systemu qigong Ba Duan Jin (8 Kawałków Brokatu) „Obie dłonie podtrzymują niebo regulując Potrójny Ogrzewacz”. Rozumienie San Jiao (Potrójnego Ogrzewacza) jest blisko powiązane z naszym ciałem a nie jedynie rodzajem wiedzy. Tak więc ktoś może twierdzić z tej perspektywy, że poznanie teorii o Sanjiao nie oznacza koniecznie rozumienie Sanjiao. To musi pochodzić z naszej własnej praktyki zanim dowiemy się, że np. Górny Ogrzewacz jest jak wypełniony mgłą. Shangjiao wymaga ruchu w górę, Środkowe Jiao (Środkowy Ogrzewacz) jest miejscem gdzie zachodzi fermentacja – Zongjiao  transportuje i transformuje angażując przy tym podnoszenie, opadanie, otwarcie i zamykanie; a Dolny Ogrzewacz jest jak oczyszczalnia ścieków – rzeczy w Xiaojiao płyną w dół jak woda. Tylko punkt Baihui jest wypychany do góry na czubku naszej głowy a nasze dwie stopy wypychamy w dół i przestrzeń w klatce piersiowej oraz otwory w podbrzuszu są dzięki temu poszerzone dzięki czemu qi może poruszać się bez przeszkód.

Poprzez tego typu doświadczenie i zrozumienie odkryjesz, że Sanjiao nie jest jakimś niejasnym konceptem nie do pojęcia tylko blisko powiązane z każdym z nas.

Ostatecznym celem praktyki qigong jest według mistrza Zhang Ming Lianga odkrycie siebie, zrozumienie siebie, poznanie siebie a następnie kontrolowanie siebie. Aby zrozumieć prawdę musimy polegać na rzeczywistej praktyce, aby uchwycić duchowe zrozumienie, podążać krokami. Musimy polegać na dogłębnej praktyce krok po kroku, aby zrozumienie było odpowiednie. Poprzez ciągłą praktykę możemy osiągnąć jedność ciała i umysłu zgodnie z harmonią reguł i praw.

Nie ma w tym temacie drogi na skróty. Tylko zaczynając od subtelności, praktykując nieprzerwanie i czyniąc wielkie wysiłki w praktyce qigong możemy zinternalizować je w ciele i umyśle poprzez drobiazgową i długoterminową praktykę, przetrawienie tego materiału, opanować go tak aż stanie się rodzajem instynktu cielesnego, wewnętrznej siły. 

Jak myślisz, aby praktyka wytworzyła prawdziwą wiedzę ile razy starożytni Chińczycy musieli przejść przez tą praktykę zanim uzyskali prawdziwą wiedzę? Powodem dla którego praktykujemy qigong rok po roku i dzień po dniu, jest to, że wkroczyliśmy na drogę fizycznej i umysłowej praktyki, doświadczyliśmy powtarzającego się trawienia tego materiału a każde nowe doświadczenie i świadomość powstające w ten sposób polepszają nas. 

Jak mówi powiedzenie „Im wyraźniejsza wiedza, tym poważniejsza praktyka; im poważniejsza praktyka, tym lepsza wiedza” (autorem jego jest chiński filozof Zhu Xi z dynastii Song (1130-1200).

Pin It on Pinterest

Share This