Tradycyjna chińska kultura od tysięcy lat przechowuje bogate skarby jak Yang Sheng (sztuka kultywacji zdrowia) i Qigong. 

Liu Zi Jue jest starożytną metodą, która jest zarówno częścią Yang Sheng, zapobiegania i leczenia chorób oraz Qigongu. Źródła o tym systemie sięgają tysięcy lat historii. Jeśli będziemy studiować odpowiednie materiały o systemie Liu Zi Jue łatwie będzie nam uczyć się, zrozumieć i zastosować ten system qigong. 

Jak mawiali starożytni Chińczycy: „Zanurz się głęboko w klasyce a twoja mądrość będzie jak morze”. 

Dziś spojrzymy na najwcześniejsze zapiski o systemie Liu Zi Jue, które noszą nazwę Yangxing Yanming Lu (Zapiski Kultywacji Temperamentu i Przedłużania Życia). Tak tłumaczy to mistrz Zhang Ming Liang. Jednak moja nauczycielka dr Sabine Wilms, która obecnie szczególnie skupia się na tematyce Yangxing tłumaczy ten termin bardziej jako kultywacja wewnętrznej natury. Tak więc w jej tłumaczeniu tytuł tego dzieła brzmiałby „Zapiski Kultywacji Wewnętrznej Natury i Przedłużania Życia”. 

Dzieło to napisał Tao Hongjing (456-536). Był on erudytą w wielu dziedzinach jak kaligrafia, Taoizm (w tym wewnętrzna alchemiia taoistyczna), medycyna chińska (szczególnie farmakologia), muzyka i astronomia. W dziedzinie taoizmu stworzył szkołę Shangqing (Najwyższa Jasność). 

Książka ta jest całkiem dokładnym zapisem Liu Zi Jue i najstarszym zapisem o tym systemie jaki znaleziono. Znajduje się w niej fragment mówiący „Jest tylko jedna metoda wdychania, ale jest też aż sześć metod wydychania”. Metoda wdychania odnosi się do głębokiego wdechu nosem. Przy jakimkolwiek dźwięku jaki wydobywamy z siebie w tym systemie na starcie jest niezmiennie wdech tą metodą. Sześć metod wydechu powiązanych jest z wymawianiem/intonowaniem dźwięków. Jeden określony dźwięk jest powiązany z jednym konkretnym systemem tzw. Narządów Zang.

Są to: 

Chui (wymowa po polsku Człej) – Nerki

Hu – Śledziona

He – Serce

Xi (wymowa po polsku Si) – Wątroba

Si – Płuca

Xu (wymowa po polsku Si) – Potrójny Ogrzewacz

Jak widać w wymowie na polski wygląda jakby dźwięki się powtarzały, ale jest to złudne wrażenie, ponieważ w rzeczywistości te dźwięki się różnią od siebie brzmieniem. Jednak może to być tylko usłyszane a nie zapisane stąd tak ważny jest bezpośredni przekaz w nauce qigongu. 

Wdech jest dość głęboki i w książce Tao Hongjina jest on opisany zwrotem „weiyinxi” czyli „trochę przedłużony wdech”. Ten rodzaj wdechu jest też tam określany jako changxi czyli długi wdech. Potrzebujemy głębszego świadomego oddychania (po chińsku zwane tuna), aby zrealizować cel tej praktyki. 

Liu Zi Jue jest poważany od bardzo długiego czasu w Chinach, ponieważ system ten działa tak jak jest opisywany od pokoleń i można to sprawdzić na sobie. Integruje on zarówno profilaktykę zdrowia jak i działa leczniczo zarówno fizycznie jak i psychicznie. 

Ćwiczenia oddechowe są ważne dla utrzymania zdrowia. Ge Hong (283-343) inny wybitny taoista w swojej książce „Baopuzi” pisze „Osoba, która praktykuje taoizm ma technikę oddychania. Potrzeba jedzenia powinna być…” mając na myśli, że technika oddychania jest podstawową w praktyce taoistycznej. Taoizm jest jednym z głównych nurtów filozoficznych, który wpłynął na rozwój medycyny chińskiej. 

Pin It on Pinterest

Share This