Kiedy wchodzimy do buddyjskiej lub taoistycznej świątyni widzimy natychmiast wewnątrz wejścia dwie rzeźby generałów. Po Lewej generał Heng i po prawej Ha. Generał Heng mruczy dźwięk „Heng” z jego olbrzymich nozdrzy. Zapiski starożytnych ksiąg mówią, że kiedy Generał Heng aktywuje prawdziwą qi emituje dwa promienie białego światła, które poskramiają wrogów. Natomiast Generał Ha otwiera swoje usta szeroko i wydycha qi w formie żółtego promienia, które wyrzuca napastnika poza konia.
Możemy z tego zrozumieć, że Generał Heng i Ha wykorzystują różne ruchy ciała do praktyki. Jeden używa nosa a drugi ust. Używają ich jako ważne otwarcie dla ich praktyki.
Z teorii medycyny chińskiej możemy wywnioskować więcej. Nos uważa się za połączony z Płucami (Fei – po chińsku)) a Płuca są powiązane z kolorem białym w Wuxing (5 Przemianach/ 5 Dynamikach). Stąd generał, który używa nozdrzy emituje białe światło.
Generał Ha używa ust. W medycynie chińskiej wiemy, że usta są połączone ze Śledzioną (Pi – po chińsku) a ona koresponduje z żółtym kolorem. Stąd Ha z ust jest promieniem żółtego światła.
Wiemy, że Płuca zarządzają oddychaniem i nabytą qi (z powietrza) i ta nabyta qi jest siłą, która porusza wrodzoną prawdziwą qi (yuan qi). Śledziona zarządza dobrym odżywianiem z pożywienia i przetransformowuje je w nabytą qi dla odżywienia wrodzonej prawdziwej qi. Oba rodzaje qi ( z powietrza i z pożywienia) służą temu samemu celowi zwiększenia energii w naszym ciele i wsparciu ruchu naszej prawdziwej qi.
W qigongach powiązanych z pracą z oddechem i dźwiękami jak Liu Zi Jue (6 Leczących Dźwięków) czy Wu Zang Xiao Lian Xing (Lecznicze Dźwięki dla 5 narządów Zang z tradycji Emei) wykorzystują opisane powyżej konotacje poprzez 3 działania:
- Oddychanie brzuszne
- Różne ułożenia ust przy emisji dźwięków, które wpływają na określone systemy narządów Zang
- Użycie w oddychaniu wdechu przez nos a wydechu przez usta tak, aby wrodzona i nabyta została połączona z dantian co w naturalny sposób wzmacnia energię ciała i poprawia działanie prawdziwej qi (zhen qi – po chińsku).
Teksty z okresu panowania cesarza Qianlonga 1736-1795 Qianlong Jiu Chaoben Gejue wspominają o praktykach związanych z w/w generałami:
„Skup się mocno na dantian, aby praktykować te ćwiczenia Neigong
Cuda dwóch qi Heng i Ha są niewyczerpane”