Proso zwyczajne (Panicum miliaceum L.). Najstarsza roślina uprawna, jego pozostałości odkryto w Chinach i pochodzą z okresu 8,5-7 tysięcy lat p.n.e. W Europie było dawniej powszechnie uprawiane, później straciło na znaczeniu, ostatnio znów staje się bardzo popularne. Uprawiane jest głównie na kaszę, zwaną jaglaną lub jagłami. Proso zawiera nieco mniej składników odżywczych niż inne zboża, ale nie zawiera glutenu. Kasza jaglana jest łatwiej strawna niż inne kasze. Zawiera 10-14% białka, sole mineralne (fosfor, wapń, cynk, jod, potas, sód, magnez, brom) i dwukrotnie więcej niż żyto i pszenica witaminy B1 i B2. Z ziarna robi się również mąkę, dodaje do warzenia piwa oraz pędzenia alkoholi.. Wg medycyny chińskiej proso [SHU MI] to zboże o ochładzającej do neutralnej naturze termicznej, smaku słodkim i słonym jednocześnie (wg niektórych autorów lekko gorzkim). Działa w Śledzionie, Żołądku i Nerkach (Jelito grube).
  • Wzmacnia Qi i odbudowuje Środkowy Ogrzewacz (pomocne podczas biegunki [uprażone przed ugotowaniem], przy niestrawności, cukrzycy typu II z objawami pragnienia)
  • Odbudowuje Płyny, nawilża Suchość, działa dobrze zwłaszcza na skórę. Stymuluje produkcję mleka po porodzie.
  • Usuwa Wiatr i Wilgoć, łagodzi objawy reumatyczne, ból mięśni, zwłaszcza jeśli te dolegliwości są związane z klimatem zimnym i wilgotnym, czyli takim jaki w Polsce przeważa.
  • Usuwa toksyny i łagodzi zmiany skórne na tle Gorąca, chłodzące właściwości prosa są pomocne w leczeniu potówek u dzieci, egzem, wysypek.
  • Działa alkalizujaco, odświeża oddech. Najlepsze zboże dla cerpiących na drożdżycę.
  • Uprażone przed gotowaniem usuwa Wilgoć (pomocna przy biegunkach, niestrawności, cukrzycy)
*Raczej nie używać w przypadku wodnistych stolców z powodu Zimna. Dzieci, które nie mają apetytu nie powinny jeść prosa zbyt często. Przyczyną jest ochładzająca natura prosa, brak apetytu u dzieci często ma podłoże Zimna (np. z powodu konstytucji, częstej antybiotykoterapii, diety bogatej w wychładzające produkty). Kasza jaglana ze względu na łagodny smak i wyjątkowe walory może być składnikiem wielu dań. Stanowi doskonały dodatek do obiadu czy kolacji. Stosuje się ją w okresowych monodietach. Z kaszy jaglanej można przygotowywać kleik lub gęstą zupę na śniadanie z dodatkami, na słodko lub wytrawnie. Można również przygotować kaszę jaglaną jako danie na kolacje, dodatek do zup, w celu usprawnienia trawienie i poprawy jakość snu. Polecam zdrowe desery na bazie kaszy jaglanej, przepisów w internecine jest wiele. Kaszę jaglaną można zmielić na mąkę i używać jej zamiast mąki pszennej. Bardzo zdrowym daniem wzmacniającym system Śledziony-Żołądka jest kasza jaglana z dodatkiem dyni. Popularne danie na wschodzie Europy. Dawka lecznicza prosa wynosi 9-15g, ale nie więcej niż 30g dziennie. **W Chinach bardziej popularne jest proso włoskie (Setaria italica ssp. maxima), zwana inaczej włośnicą ber lub krasnoludką. Jest drugim najczęściej uprawianym gatunkiem prosa, najważniejszym w Azji Wschodniej.
Świeża kasza jaglana nigdy nie powinna być gorzka! Mimo to, często spotyka się rady typu: „żeby usunąć smak gorzki kaszy należy przelać ja wrzątkiem” lub inne pomysły. Gorzka kasza = stara kasza i koniec:) Gorzki smak powstaje gdy kasza jest zjełczała, staje się to po roku – półtora jej przechowywania w zbyć wysokiej temperaturze pokojowej (około 25 °C) lub wieloletnim magazynowaniu. Dawniej przechowywano mąki i kasze w ciemnych i chłodnych pomieszczeniach, to zapewniało świeżość produktu. Dlatego powinniśmy na to zwracać uwagę, świeża kasza jaglana powinna mieć intensywnie żółty kolor i miły “słodkawo-mleczny” zapach. Wtedy najlepiej odżywia Śledzionę i jest dobra dla Żołądka.(przyp. Bożena Klio)
   

Pin It on Pinterest

Share This