Sezon ten zaczyna się 5 lub 6 czerwca każdego roku. Mang oznacza dojrzewanie plonów (ziaren w kłosach) a Zhong odnosi się do siania ziaren prosa. W Chinach mówi się, że w tym czasie dojrzewają już pszenica i jęczmień natomiast powinno siać się proso, bo nie ma już wiosennych przymrozków na które proso jest wrażliwe. Jest to bardzo intensywny czas prac na roli. Mów się, że na wiosnę liczy się każdy dzień a latem liczy się każdą godzinę w pracach na roli co sugeruje, że rolnicy weszli w najbardziej intensywny czas ich pracy.

Mang Zhong składa się z 3 części: w pierwszej rodzą się małe modliszki, w drugiej cieniolubne dzierzby (ptaki z rzędu wróblowatych) śpiewają na drzewach, w trzeciej przedrzeźniacze (również ptaki z rodziny wróblowatych) w przeciwieństwie do innych ptaków przestają teraz śpiewać.

Ten sezon charakteryzują 2 zjawiska: gorąco w pogodzie oraz pojawienie się śliwek. Dokładnie mówiąc na południu Chin zaczyna się teraz sezon obfitych deszczów oraz dojrzewania śliwek. Z tego powodu deszcz ten nazywa się śliwkowym deszczem albo deszczem żółtych śliwek.

Zwyczaje

W sezonie tym składa się ofiary Bogowi Kwiatów. Tak naprawdę w Chinach jest 12 Bogów Kwiatów powiązanych z 12 miesiącami. Nie podając chińskich imion Bogów Kwiatów po kolei mamy powiązania: styczeń z orchideą, luty z kwiatem śliwy, marzec z kwiatem brzoskwini, kwiecień z piwonią [krzewiastą], maj z piwonią chińską, czerwiec z granatem, lipiec z lotosem, sierpień z lagerstermią, wrzesień ze słodkim osmanthusem, październik z ketmią zmienną, listopad z chryzantemą a grudzień z narcyzem. Samo święto Boga Kwiatów obchodzi się jednak z czerwcu i z uwagi na to, że tradycyjnie brało w nim udział wiele młodych, niezamężnych córek nazywane jest czasem też Świętem Córek.

Przygotowuje się także Zongzi czyli chińskie pierożki z ryżu, które spożywa się w trakcie święta Smoczych Łodzi. Święto to obchodzi się ku pamięci Qu Yuan, który był poetą i patriotą z okresu Walczących Królestw (770-220 r. p.n.e.). Jego historia jest tragiczna i oszczędzę jej Czytelnikowi. Wracając do Zongzi to przygotowuje się w ten sposób, że gotuje się kleisty ryż, myje liście trzciny a następnie formuje się pierożki z ryżu i zawija w liście trzciny. Do takich pierożków dodaje się różne inne składniki w zależności od regionu Chin i tak na północy dodaje się Hong Zao czyli chińskie daktyle a na południu Chin są bardziej mięsożerni, bo wolą dodać wieprzowinę, szynkę, żółtka jaj albo pastę z słodkiej fasoli. Z okazji święta Smoczych Łodzi spożywa się też ciastka z zielonej fasoli oraz pije wino na bazie realgaru (minerał), gotuje śliwki, zawiesza tatarak, liście Ai Ye (z rodziny bylic) a także pali się zioła Bai Zhu i Dang Gui. Realgar uważa się w medycynie chińskiej jako środek usuwający toksyny oraz pasożyty. Liście Ai Ye i Pu Huang (pałkę wodną), aby odstraszyć komary.

Profilaktyka Zdrowia

Starożytni Chińczycy mawiali: „Majowy dzień oznacza to, że w dolinie można sadzić markizy”. To powiedzenie oznacza, że w tym okresie pojawiają się monsuny i dzięki temu rośliny rozwijają się bujnie. Majowy, ponieważ ten miesiąc jest według kalendarza chińskiego piątym. W tym czasie dojrzewają nasiona jęczmienia, pszenicy i można je już zbierać. Jednocześnie to bardzo pracowity czas na roli, bo równocześnie można sadzić rośliny, które rozwijają się teraz latem jak proso. 

W porównaniu do poprzedniego sezonu Xiao Man w tym okresie yang występuje teraz obficie w przyrodzie i jest wszędzie.

Kluczowe dla zdrowia jest teraz utrzymanie zrelaksowanego i szczęśliwego umysłu/ducha zgodnie z klimatycznymi cechami tego sezonu, tak, aby gniew i melancholia się nie rozwinęły a energia witalna płynęła gładko, bez przeszkód w ciele i umyśle.

Sezon ten zwykle powiązany jest z dużą wilgotnością, a ludzie cierpią z powodu znacznej utraty sił witalnych, słabości kończyn, obniżonego nastroju i generalnie czują się zmęczeni. W związku z tym w tym okresie ważne jest życie zgodnie z regularnym programem dnia, ludzie powinni wstawać wcześnie i kłaść się późno spać. Ważna jest też drzemka w południe, gdyż pomaga wyeliminować zmęczenie i jest korzystna dla zdrowia. Powinniśmy ćwiczyć regularnie, często brać prysznic i często robić pranie, ponieważ często się pocimy i należy częściej zmieniać ubrania. Jednak istnieje chińskie powiedzenie „pot nie widzi wilgoci” co oznacza, że nie należy brać kąpieli natychmiast po spoceniu się. Robi się to wszystko, aby dodać sobie energii i poczuć się dobrze na poziomie umysłu.

Ważne, aby dostarczyć sobie teraz dużo światła słonecznego unikając jednak długiego bezpośredniego kontaktu z nim, aby nie doprowadzić do udaru. Światło słoneczne napełnia nas yang co sprzyja dobrej cyrkulacji qi i krwi oraz pobudza umysł do działania (doenergetyzowuje go).  

Jeśli chodzi o dietę, ponieważ teraz więcej się pocimy, z uwagi na mocniejszy metabolizm, funkcje trawienne żołądka i jelit są relatywnie słabsze. Powinniśmy jeść teraz pożywienie, które będzie nam pomagało odbudować to, co w chińskiej medycynie nazywamy tzw. cennymi płynami a szczególnie ślinę, pożywienie gaszące pragnienie, usuwające letnie gorąco i wzmacniało energię witalną. Sun Simiao jeden z największych lekarzy w historii chińskiej medycyny zalecał: dobrze jest wybierać pożywienie świeże i słodkie jak jęczmień i pszenicę oraz ryż. Te szczególnie polecam.

W lecie normalnym zjawiskiem jest słabszy apetyt, dlatego pożywienie powinno być bogate w różne składniki odżywcze i poprawiające trawienie jak yam (Shan Yao), ryż, chiński daktyl (Hong Zao), kaczka, wołowina, kasza gryczana i fasola oraz śliwki (Chińczycy lubią w tym czasie robić różne potrawy ze śliwek w tym zupy). W jednym z przepisów na chińską zupę ze śliwek dodaje się lukrecję, Shan Zha (owoce chińskiego głogu) i cukier skalny. Można też dodać Mu Xi Hua (kwiat osmantusa), który pomaga usuwać śluz i rozprasza zastoje.

 

Pin It on Pinterest

Share This